Blijf op de hoogte van het laatste nieuws!
In januari 2024 is er weer een nieuwe OWRS-nieuwsbrief uitgekomen. Lees deze hier.
In november is er een OWRS-nieuwsbrief special uitgekomen.
Sintezza Nadine Rosenberg werkt sinds 2002 op basisschool De Nieuwe Linde in Nuenen. Haar functie is ‘intercultureel intermediair onderwijsassistent’. Een mond vol, in de praktijk zorgt ze voor de begeleiding van alle Sinti-kinderen op school.
Het ministerie van SZW wil graag een structuur opzetten waardoor (leden van) Sinti- en Romagemeenschappen en het departement elkaar beter leren kennen.
Professionals OWRS, gemeenteambtenaren en organisaties vormen samen het netwerk OWRS.
Om op de hoogte te blijven van actueel nieuws, kunt u zich inschrijven voor digitale nieuwsbrieven. Bekijk het overzicht.
16 februari 2022 is Anita van der Hulst gepromoveerd op haar Proefschrift “Wegbereiders. Roma en Sinti in Nederland en Tsjechië over het profijt van onderwijs, 1950-2020.”
In deze publicatie wordt het belang van voorlezen bevestigd en het probleem dat ouders met een lage SES minder aandacht aan voorlezen en taalstimulering besteden dan ouders met een hoge SES.
Het Nationaal Cohortonderzoek van NRO heeft nieuwe gegevens gepubliceerd over de effecten van de schoolsluitingen ten gevolge van de Corona maatregelen, op basis van de eindtoetsen in mei/juni 2021.
De documentaire van Platform 31 laat op beeldende wijze de diversiteit onder woonwagenbewoners zien en vergroot daarmee de erkenning en bewustwording rondom de woonwagencultuur.
Op 30 september 2021 bood Minister Koolmees (SZW) de notitie ‘Beleidsmaatregelen in Nederland voor de gelijkheid, inclusie en participatie van Roma en Sinti’ aan.
De Vereniging Behoud Woonwagencultuur in Nederland heeft, in samenwerking met het centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, brochures uitgebracht over de woonwagencultuur.
Er ligt een voorstel om hiervoor aanvragen in te dienen gericht op educatieve programma’s thuis, specifiek voor de woonwagenkinderen en/of kinderen van Sinti en Roma.
Het eerst Roma stripboek in het Nederlands: ‘De geschiedenis van de Roma in Europa’ is gepubliceerd.
De staat van het primair onderwijs bevat trends en ontwikkelingen binnen deze onderwijssector in 2021. In de afgelopen periode hebben we te maken gehad met afstandsonderwijs door corona.
Op de website gelijkekansenindeklas.nl is een kennisbank te vinden met allerlei achtergrondinformatie over ouderbetrokkenheid.
Op 5 oktober 2021 is de Klassen Kennisbank gelanceerd. Via de kennisbank kunnen per thema videofragmenten uit de serie Klassen bekeken worden gekoppeld aan wetenschappelijke achtergrondinformatie en praktijkvoorbeelden.
Op 6 juli 2021 is de Tweede Regeling Bekostiging Personeel PO 2021-2022 gepubliceerd.
Ondanks het breed gedeelde gelijkheidsideaal in onze samenleving is de plek waar je wieg staat nog steeds bepalend voor de kansen die je krijgt in je leven.
Hoe ziet kansenongelijkheid voor kinderen in het Nederlandse onderwijs eruit, wat zijn oorzaken en wat kunnen we eraan doen?
Bij TOY for Inclusion in Enschede werkt het Leger des Heils samen met Roma-koppel Antonio en Veriza.
De website van het ouderprogramma Pageturner is live. Pageturner is de naam van een programma bedoeld voor ouders met een lage SES (sociaaleconomische status), met kinderen in de peuter- en kleuterleeftijd.
De Europese Commissie publiceerde het nieuwe strategische kader voor gelijkheid, inclusie en participatie van Roma in EU-landen.
De ministers Van Engelshoven en Slob presenteerden op 17 februari 2021 de hoofdlijnen van het Nationaal Programma Onderwijs om achterstanden in het onderwijs weg te werken.
Op 8 april was het Internationale Roma Dag (International Romani Day). De ‘Wereld Roma Dag’ is een van de weinige vieringen die de Roma-bevolking heeft.
Onlangs zijn er twee nieuwe onderzoeken gepubliceerd over Roma en reizigersgemeenschappen.
Op de website Westerborkportretten.nl kunt u de persoonlijke verhalen van vervolgde Sinti en Roma en hun nabestaanden lezen, horen en bekijken.
2021 brengt een nieuw boek: Sinti en Roma in Den Haag. Voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog (1900-1970).
Het verhaal van Mädie Franz, een Sinti-meisje dat de oorlog overleefde, geschreven door Anjes Wolfs-Driesen.
Levenswerkboekjes waarin woonwagenbewoners, Roma en Sinti vertellen over hun leven en geschiedenis.
In opdracht van de directie Primair Onderwijs van het Ministerie van OCW voert de Inspectie van het Onderwijs in het tweede halfjaar van 2020 een controle uit om vast te stellen of de scholen in het Primair Onderwijs de bijzondere bekostiging in 2020 voor deze leerlingen terecht hebben ontvangen.
Met levenswerkboekjes waarin zij vertellen over hun leven en geschiedenis probeert hij gemeentes, instanties en scholen meer te vertellen over hoe deze gemeenschappen in elkaar zitten.
Het herinneringscentrum Kamp Westerbork heeft een lessuggestie gemaakt voor leerlingen van groep 7/8 uit het basisonderwijs bij het boek Opgejaagd van Lydia Rood. Dit materiaal is beschikbaar voor gebruik in het onderwijs.
De derde vervolgmeting naar de woon- en leefomstandigheden van Roma en Sinti in Nederland is verschenen. Uit de derde vervolgmeting komt naar voren dat de sociale inclusie van Roma en Sinti achterblijft bij andere inwoners van de gemeenten waar zij wonen.
Het Verwey-Jonker Instituut heeft een inventarisatie uitgevoerd naar meningen binnen de twee gemeenschappen. Het doel van dit onderzoek is om inzichtelijk te maken of er belangstelling is voor landelijke belangenbehartiging en vertegenwoordiging voor Sinti en Roma.
In opdracht van OCW schreef Vinci een kennisnotitie over corona en onderwijsachterstandenbeleid. Een pleidooi voor een meer kennisonderbouwde benadering.
De Subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs 2020 -2021 is bedoeld voor het organiseren van inhaal- en ondersteuningsprogramma’s in de periode van de zomervakantie 2020 tot aan de zomervakantie 2021.
Vrijdag 15 mei jl. is bekend geworden dat het kabinet bijna €500 miljoen extra investeert in het onderwijs.
Al veertig jaar zet Fiet Smeets – Muris zich in voor Sinti’s in de regio Stein, in Limburg. Haar bedrijf MeCuMa helpt hen voornamelijk op het gebied van onderwijs en opvoedondersteuning.
Ook voor de specifieke doelgroep woonwagenbewoners, Roma- en Sintikinderen wordt op dit moment onderwijs op afstand gegeven. Laten we delen wat we doen, en materialen gebruiken van elkaar.
De Gelijke Kansen Alliantie biedt een platform voor voorbeelden, voorzieningen en initiatieven, om alle leraren, schoolcoaches, organisaties en ouders die zich op dit moment voor dezelfde uitdaging gesteld zien, te ondersteunen.
Minister Slob stuurde op 20 maart jl. een brief over de manier waarop het basis- en voortgezet onderwijs zoveel mogelijk doorgaat ondanks de crisis rondom het coronavirus.
Minister Slob (onderwijs) neemt samen met scholen en gemeenten maatregelen om kinderen in een kwetsbare omgeving extra te ondersteunen nu zij niet fysiek naar school kunnen.
Onderwijsconsulenten Jolanda Reichard en Willy Gerritsen zijn een onmisbare schakel tussen kinderen en ouders van Roma-, Sinti- en woonwagengezinnen en scholen in Arnhem en de regio.
In dit boek staan praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs.
Er is door de landelijke ondersteuning OWRS in samenwerking met Oberon een survey uitgevoerd onder de GOAB-ambtenaren in Nederland.
De landelijke ondersteuning OWRS heeft met de meeste scholen contact gehad om in beeld te krijgen of de nieuwe manier van werken en de ouderverklaring tot problemen heeft geleid.
Sinti en Roma hebben herhaaldelijk de wens geuit dat er niet over hen gesproken en beslist wordt, maar met en (mede) door hen.
Astrid van den Hurk van OWRS werd geïnterviewd door Ula Idzikowska van de Kanttekening. Ze vindt het jammer dat veel projecten om de situatie van Sinti en Roma te verbeteren maar tijdelijk van aard zijn.
Het CCV heeft kennis van de specifieke Romacultuur en een breed netwerk van specialisten. Ook is het CCV goed op de hoogte van uiteenlopende voorbeelden en aanpakken die in het land worden ingezet.
Projecten en activiteiten die de maatschappelijke positie van de Sinti en Roma in Nederland direct of indirect verbeteren, kunnen in aanmerking komen voor een subsidie.
Er is een visie op het standplaatsenbeleid ontwikkeld dat in lijn is met het mensenrechtelijk kader voor de culturele identiteit van Roma, Sinti en woonwagenbewoners.
In 2017 hebben we vanuit de Landelijke Ondersteuning OWRS de tweede monitor uitgevoerd in het voortgezet onderwijs.
Anita van der Hulst is bezig met een promotieonderzoek naar Roma en Sinti en hun attitude ten opzichte van onderwijs, in zowel Nederland als Tsjechië.
Oud woonwagenbewoonster Maria Scheffer heeft een boek geschreven met de titel ‘De vrijheid van mijn woonwagenhart’.
In het monitorrapport zijn de verschillen in de onderwijsdeelname in het primair onderwijs, knelpunten en succesvolle aanpakken beschreven.