Blijf op de hoogte van het laatste nieuws!
Op de website Westerborkportretten.nl kunt u de persoonlijke verhalen van vervolgde Sinti en Roma en hun nabestaanden lezen, horen en bekijken.
Op 14 januari heeft de netwerkbijeenkomst OWRS plaatsgevonden. Deze stond in het teken van actuele ontwikkelingen rondom VVE en ouderprogramma’s.
2021 brengt een nieuw boek: Sinti en Roma in Den Haag. Voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog (1900-1970).
Het voorzitterschap van stichting O Lungo Drom is overgenomen door Blieztha Steinbach.
Onderwijsminister Arie Slob stelt opnieuw 3 miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van devices, zoals laptops en tablets, in de strijd tegen onderwijsachterstanden in tijden van corona.
Uit de enquête die is uitgevoerd binnen het OWRS Netwerk is gebleken dat door de sluiting van de scholen, door de COVID 19-maatregelen, 50% van de leerlingen veel en 35% enige achterstand hebben opgelopen en dat het voor 15% onbekend was hoeveel achterstand er is opgelopen.
Het verhaal van Mädie Franz, een Sinti-meisje dat de oorlog overleefde, geschreven door Anjes Wolfs-Driesen.
Levenswerkboekjes waarin woonwagenbewoners, Roma en Sinti vertellen over hun leven en geschiedenis.
In opdracht van de directie Primair Onderwijs van het Ministerie van OCW voert de Inspectie van het Onderwijs in het tweede halfjaar van 2020 een controle uit om vast te stellen of de scholen in het Primair Onderwijs de bijzondere bekostiging in 2020 voor deze leerlingen terecht hebben ontvangen.
Met levenswerkboekjes waarin zij vertellen over hun leven en geschiedenis probeert hij gemeentes, instanties en scholen meer te vertellen over hoe deze gemeenschappen in elkaar zitten.
Het herinneringscentrum Kamp Westerbork heeft een lessuggestie gemaakt voor leerlingen van groep 7/8 uit het basisonderwijs bij het boek Opgejaagd van Lydia Rood. Dit materiaal is beschikbaar voor gebruik in het onderwijs.
De derde vervolgmeting naar de woon- en leefomstandigheden van Roma en Sinti in Nederland is verschenen. Uit de derde vervolgmeting komt naar voren dat de sociale inclusie van Roma en Sinti achterblijft bij andere inwoners van de gemeenten waar zij wonen.
Het Verwey-Jonker Instituut heeft een inventarisatie uitgevoerd naar meningen binnen de twee gemeenschappen. Het doel van dit onderzoek is om inzichtelijk te maken of er belangstelling is voor landelijke belangenbehartiging en vertegenwoordiging voor Sinti en Roma.
In opdracht van OCW schreef Vinci een kennisnotitie over corona en onderwijsachterstandenbeleid. Een pleidooi voor een meer kennisonderbouwde benadering.
De Subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs 2020 -2021 is bedoeld voor het organiseren van inhaal- en ondersteuningsprogramma’s in de periode van de zomervakantie 2020 tot aan de zomervakantie 2021.
Vrijdag 15 mei jl. is bekend geworden dat het kabinet bijna €500 miljoen extra investeert in het onderwijs.
We vinden het belangrijk dat in het beleid voor kwetsbare groepen dat nu door het ministerie van OCW wordt ontwikkeld ook OWRS-kinderen goed worden bereikt.
Al veertig jaar zet Fiet Smeets – Muris zich in voor Sinti’s in de regio Stein, in Limburg. Haar bedrijf MeCuMa helpt hen voornamelijk op het gebied van onderwijs en opvoedondersteuning.
Ook voor de specifieke doelgroep woonwagenbewoners, Roma- en Sintikinderen wordt op dit moment onderwijs op afstand gegeven. Laten we delen wat we doen, en materialen gebruiken van elkaar.
De Gelijke Kansen Alliantie biedt een platform voor voorbeelden, voorzieningen en initiatieven, om alle leraren, schoolcoaches, organisaties en ouders die zich op dit moment voor dezelfde uitdaging gesteld zien, te ondersteunen.
Minister Slob stuurde op 20 maart jl. een brief over de manier waarop het basis- en voortgezet onderwijs zoveel mogelijk doorgaat ondanks de crisis rondom het coronavirus.
Minister Slob (onderwijs) neemt samen met scholen en gemeenten maatregelen om kinderen in een kwetsbare omgeving extra te ondersteunen nu zij niet fysiek naar school kunnen.
Onderwijsconsulenten Jolanda Reichard en Willy Gerritsen zijn een onmisbare schakel tussen kinderen en ouders van Roma-, Sinti- en woonwagengezinnen en scholen in Arnhem en de regio.
In dit boek staan praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs.
Er is door de landelijke ondersteuning OWRS in samenwerking met Oberon een survey uitgevoerd onder de GOAB-ambtenaren in Nederland.
Met ingang van oktober 2019 zijn er enkele veranderingen met betrekking tot deze regeling bijzondere bekostiging.
De landelijke ondersteuning OWRS heeft met de meeste scholen contact gehad om in beeld te krijgen of de nieuwe manier van werken en de ouderverklaring tot problemen heeft geleid.
Het is voor schooljaar 2019-2020 wederom mogelijk om een beroep te doen op extra bekostiging.
Het is voor schooljaar 2020-2021 wederom mogelijk om een beroep te doen op extra bekostiging.
Tijdens verschillende bevrijdingsevenementen waren er speciale herdenkingen voor gedeporteerde en overleden Roma en Sinti.
Sinti en Roma hebben herhaaldelijk de wens geuit dat er niet over hen gesproken en beslist wordt, maar met en (mede) door hen.
Astrid van den Hurk van OWRS werd geïnterviewd door Ula Idzikowska van de Kanttekening. Ze vindt het jammer dat veel projecten om de situatie van Sinti en Roma te verbeteren maar tijdelijk van aard zijn.
Op verzoek van het ministerie van OCW is de Landelijke Ondersteuning voor Onderwijs aan Woonwagen-, Roma- en Sintikinderen met ingang van april 2019 ondergebracht bij het landelijke GOAB-ondersteuningstraject (Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid).
Het CCV heeft kennis van de specifieke Romacultuur en een breed netwerk van specialisten. Ook is het CCV goed op de hoogte van uiteenlopende voorbeelden en aanpakken die in het land worden ingezet.
Projecten en activiteiten die de maatschappelijke positie van de Sinti en Roma in Nederland direct of indirect verbeteren, kunnen in aanmerking komen voor een subsidie.
Er is een visie op het standplaatsenbeleid ontwikkeld dat in lijn is met het mensenrechtelijk kader voor de culturele identiteit van Roma, Sinti en woonwagenbewoners.
In 2017 hebben we vanuit de Landelijke Ondersteuning OWRS de tweede monitor uitgevoerd in het voortgezet onderwijs.
Anita van der Hulst is bezig met een promotieonderzoek naar Roma en Sinti en hun attitude ten opzichte van onderwijs, in zowel Nederland als Tsjechië.
Oud woonwagenbewoonster Maria Scheffer heeft een boek geschreven met de titel ‘De vrijheid van mijn woonwagenhart’.
In het monitorrapport zijn de verschillen in de onderwijsdeelname in het primair onderwijs, knelpunten en succesvolle aanpakken beschreven.