Op hoofdlijnen is de onderwijspositie van kinderen van woonwagenbewoners/reizigers de laatste decennia verbeterd, maar voor de Sinti geldt dit minder en voor de Roma in een nog mindere mate. Voor alle drie de groepen is nog sprake van een relatief geringe deelname aan voorschoolse educatie, relatief veel verzuim in het voortgezet onderwijs en minder doorstroom naar vervolgonderwijs en behalen van een startkwalificatie.
Het volgen van basisonderwijs en het bezoeken van een consultatiebureau na een bevalling, zijn inmiddels geaccepteerd en vanzelfsprekend geworden, ook bij WRS-ouders. Maar dat geldt absoluut niet voor het deelnemen aan (niet-verplichte) voorzieningen als voorschoolse educatie en aan opvoedingsondersteuning en/of ouderprogramma’s. En dat zijn nu juist de voorzieningen en aanpakken waarmee we in Nederland ‘onderwijsachterstandenbeleid’ voeren.
Voor professionals uit onderwijs, gemeenten en GGD die werken met kinderen en ouders van Reizigers of met een Roma- en Sinti-achtergrond is door OWRS een handreiking opgesteld.
In de notitie geven we een aantal aanbevelingen:
Meer informatie: